Andere plaats voor cv ketel?

Kom je een artikel tegen over de Teuge, de Hoven, het project, of ander zins. Post hier je linkje en praat erover met je mede-bewoners.

Andere plaats voor cv ketel?

Berichtdoor bert&mirjam » 9 december 2012 18:39

Nav. de brief van Vitens dd: 6-12-2012 en het schouwen van de woningen zou ik een variant bij de CV-ketel willen toevoegen.

In de voorstellen wordt er steeds vanuit gegaan dat de nieuwe ketel op de plek komt van de huidige warmtepomp. Deze plek is bij ons in de kast onder trap, ingang van die kast in de woonkamer. Deze plek vinden wij zeer onhandig en met de geplande veranderingen op komst willen wij de cv ketel liefst op zolder geplaatst hebben. Er zitten dan enkele voordelen voor bewoners aan deze optie nl:

- de kast in de woonkamer kun je weer "gewoon" gebruiken als kast. Er zal nog wat verdeler appartuur blijven zitten maar verder kan alles wat met de huidige bron te maken heeft vervallen en weg en dat levert veel ruimte op.
- er loopt geen rookgasafvoer door de verdiepingen, mogeljk wel een koof voor andersoortige leidingen maar die kan smaller/ dunner zijn. Misschien kan de koof zelf vervallen als leidingen (gas en water) ergens anders door de vloer/ verdiepingen kunnen waar het niet zo opvalt.
- de rookgasafvoer kan kort zijn omdat de ketel vlak onder het dak zit.
- minder last van geluiden van de ketel omdat die op zolder zit en niet in de woonkamerkast.

De nadelen liggen ook voor de hand, naar mijn idee vooral voor de installateur, maar die heeft eenmalig een lastige installatieklus, terwijl de bewoners er daarna ALTIJD voordeel van hebben (zoals ik er tegen aankijk).

Ik ben benieuwd naar de mening van degene die de woningen heeft geschouwd, cq. wie dat nog eens gaat doen. Is er in detail bekend waar ruimte is in woningen om leidingen door te voeren? Zijn er tekeningen gebruikt van de aannemers / bouwers? Water- en gasleidingen komen voor ruimtes in aanmerking waar een rookgasafvoer niet zou passen.

Groeten,

Bert Huberts en Mirjam RIetbroek
Kanon 56
bert&mirjam

Keer terug naar In het Nieuws