[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4882: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4884: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4886: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Forum van de Belangenvereniging de Teuge, Nieuwbouwproject in Zutphen, Warmtepompen • Toon onderwerp - Vragen aan Vitens (september 2012)

Vragen aan Vitens (september 2012)

In dit forum kan je de mogelijkheden en onmogelijkheden bespreken van warmtepompen en andere milieuvriendelijke maatregelen. Warmtepompen zijn duurzaam en energiezuinig (volgens de leverancier), bespreek hier vooral je ervaringen in de praktijk.

Vragen aan Vitens (september 2012)

Berichtdoor Robert » 14 september 2012 07:30

Robert van den Breemen
betrokken bewoner op de Teuge
Robert
Site Admin

Re: Vragen aan Vitens (september 2012)

Berichtdoor NooitDaarIs » 14 september 2012 15:26

Robert,

Terechte vragen.

Ik ga een poging wagen om je vragen te beantwoorden.

Vraag 1: om middels ons betaalde vastrecht weer warmte in de grond te laden (de boetes van de provincie zijn niet mals bij beëindiging WKO met een bodemonbalans en als je 187 sponsoren kunt vinden dan laad je de grond gewoon weer met warmte);

Vraag 2: voorlopig nog niet met de centrale gasinstallatie koopt de Vitens tijdswinst (hiermee krijgen ze een betere onderhandelingspositie) en wellicht is de Gemeente Zutphen n.a.v. een verzoek gaan handhaven (je weet het niet?)

Vraag 3: De bewoners wie anders. Immers de Vitens voldoet prima aan hun verplichtingen toch?

Vraag 4: Natuurlijk zie antwoord vraag 1

Vraag 5: Ja dat is een beetje vragen naar de bekende weg. We volgen gewoon de agenda van de Vitens of de bewoners nu willen of niet. Heeft de Vitens wat met de bewoners afgesproken dan?
Oh je bedoeld de transitie naar een individuele energievoorziening, of toch niet ik bedoel een collectieve energievoorziening, oh nee het werd toch een individuele energievoorziening. Maar voor de zekerheid bouwen we voor de winter toch maar eerst om naar een centrale gasinstallatie toch?

Laten we afwachten of je antwoord krijgt van de Vitens in iedere geval heb je al antwoord van mij ontvangen :D.

Groeten John
NooitDaarIs

Re: Vragen aan Vitens (september 2012)

Berichtdoor Robert » 14 september 2012 21:36

Vandaag kreeg ik in de loop van de dag al antwoord op de vragen... Ik waardeer dit enorm van Vitens, snelle response en een open reactie.

De antwoorden zijn in italics geschreven...

Vraag 1: Wat is nu de reden dat het distributienet zo'n hoge temperatuur had? Hoe kan dit uberhaubt?
De temperatuur in het distributienet is in de zomerperiode hoog geweest, doordat het warmtenet niet meer wordt afgekoeld door de bronnen. De bronnen zijn uitgeschakeld, omdat het vanuit technisch oogpunt niet meer verantwoord is om deze nog in bedrijf te hebben. Als gevolg van koudelevering aan de woningen warmt het water in het distributienet op. Het water in het distributienet wordt alleen nog gekoeld door warmteonttrekking van de warmtepompen. In de zomer is dit beperkt, waardoor de temperatuur in het distributienet geleidelijk oploopt en uiteindelijk geen warmteoverdracht (koeling) meer in de woningen plaatsvindt. Door Vitens/Bam is inmiddels een voorziening aangebracht om de temperatuur in het net toch te kunnen koelen middels het onttrekken van grondwater en lozen op de sloot. Dit is afgestemd met het Waterschap en de Provincie.

Nu begrijp ik dat deze hoge temperaturen problemen veroorzaken bij de bewoners van de Reinbouw woningen, daar is inmiddels wat aan aangepast. Helaas hebben jullie het voorstel gedaan om ook de legionella beveiliging aan te schakelen. Ik zeg helaas, want hierdoor voldoet de hele installatie niet meer aan de uitgangspunten die in de EPC berekening gehanteerd zijn. Maar goed, dit hadden we in het rapport van IFT uit 2010 al opgeschreven. Wel jammer dat nu dan alsnog de kosten bij de bewoners gelegd worden voor de komende periode, zo'n 300 had je berekend begreep ik.
Het advies van Vitens is om de legionella beveiliging aan te zetten. Dit om elk risico op groei van legionellabacteriën te voorkomen. Het is een advies en de keuze is aan de bewoners om dit in te schakelen. Indien de bewoners dit wensen, worden de bewoners daarin ondersteund door Coenders. De kosten van € 300 heb ik nooit genoemd. Robert Pruim gaf dit aan, zonder aan te geven waarop dat was gebaseerd. De invloed van de legionella beveiliging op de EPC kan ik niet beoordelen. Dat is in het IF rapport niet behandeld, voor zover ik kan overzien.

Vraag 2: Wanneer gaan we de systemen weer ombouwen? Immers de winter komt er nu alweer bijna aan?
Details hangen af van de (voorlopige) uitkomsten uit de aanbesteding van het werk. Op dit moment wordt de aanbesteding door K&P voorbereid. Via de klankbordgroep en directe communicatie vanuit de Stuurgroep worden de bewoners geïnformeerd over het proces. Daar doorheen loopt nog een discussie over het inbrengen van schadeclaims via een op te richten commissie. Vooralsnog is de doelstelling om het juridische traject en het praktische ombouwtraject te scheiden, zodat de ombouw snel kan plaatsvinden. Dit is echter nog wel een discussiepunt met de Belangenvereniging. Gesprekken hierover vinden binnenkort plaats.

Vraag 3: Wie gaat de kosten van de legionella beveiliging dragen?
Hierover is (nog) geen standpunt ingenomen.

Dan zit ik nog met één vraag... de laatste bron is nu ook stuk, begrijp ik het dan goed dat de afgelopen periode de bron nog "opgeladen" is? Immers die bron kan alleen kapot gaan als je hem gebruikt, of zie ik dat verkeerd?
Dit ligt wat genuanceerder. De injectiebronnen zijn dusdanig verslechterd dat het niet verantwoord is om deze in bedrijf te houden. In het voorjaar is besloten om de broninstallatie geheel uit te schakelen. Tot die tijd draaide het systeem op 20% capaciteit. De verwarmingsketel staat garant voor de resterende 80% van de warmtecapaciteit. Daarnaast kan een onttrekkingsbron nog gebruikt worden voor koudelevering.

Vraag 4: Is de warmte de afgelopen zomer in de grond gestopt? Om zo de balans te herstellen van het broncomplex?

Op zich een goede zaak als de balans herstelt kan worden overigens.
Toen de bronnen nog in bedrijf waren is aanvullend warmte in de bodem geladen. Daarmee is de onbalans niet volledig hersteld.

Verder begreep ik dat er in het laatste overleg ook sprake van is dat er gedacht wordt aan een ombouw van diesel naar een centrale gas optie. Op zich snap ik dat niet helemaal goed. De laatste keer dat ik erbij was, wat het de bedoeling om de ombouw begin 2013 rond te hebben. Het is dan toch heel bijzonder als je nu nog gaat investeren in een centrale gestookte installatie.
Ondanks de doelstelling is om zo snel mogelijk te beginnen met de ombouw lijkt afronding begin 2013 niet realistisch. Vitens treft maatregelen om komend stookseizoen de warmtelevering te waarborgen. Een gasketel brandt schoner en heeft minder CO2 uitstoot en is goedkoper, zelfs voor 1 stookseizoen. Daarnaast is een gasketel leverbaar in een grotere capaciteit dan de huidige oliegestookte ketel.

Vraag 5: Kunnen we onze energie niet beter stoppen in het zorgen dat er zo snel mogelijk een individuele energievoorziening komt? Dat was toch de afspraak die we met elkaar hadden gemaakt op 14 juli 2011?
Mee eens, maar daarvoor is het noodzakelijk om het juridische en praktische traject te scheiden. Dat is nog steeds uit uitgangspunt van de Stuurgroep. Als dit niet mogelijk blijkt te zijn, bestaat het risico dat het traject veel langer kan duren.
Robert van den Breemen
betrokken bewoner op de Teuge
Robert
Site Admin

Keer terug naar Warmtepompen / Energiezuinig / Duurzaamheid