Persbericht: Bewonersactie tegen vastrecht Vitens

Afgelopen week is een kleine groep vrijwilliger van deur naar deur gegaan met een protest brief gericht aan Vitens en ruim 151 huishoudens (ruim 80%) tekende de brief tegen het hoge vastrecht dat ze betalen voor aardwarmte. Al ruim twee jaar levert Vitens geen aardwarmte meer aan de bewoners, in plaats daarvan worden de huizen warm gehouden middels een diesel gestookte ketel. Afgelopen zomer deed de koeling het ook al niet meer. Er wordt dus niet meer geleverd waarvoor de bewoners nu al jaren betalen.

De spontane bewonersactie werd door enkele bewoners georganiseerd en was een groot succes, veel bewoners zijn de trage voortgang meer dan zat, al twee jaar wordt er gepraat over een oplossing die maar niet lijkt te komen. Afgelopen zomer beloofde de Vitens en de gemeente Zutphen nog een snelle oplossing voor de problemen. Ondanks de toezegging van de Vitens en de gemeente Zutphen voor de zomer dat in september 2012 de ombouw naar een individuele energievoorziening zou starten is er nog altijd geen concreet voorstel ontvangen door de bewoners.

Ondertussen mogen de bewoners wel het vastrecht voor de Warmte en Koude installatie blijven betalen, dit vinden veel bewoners dus onrechtvaardig en ze verlangen dan ook een verlaging van het vastrecht nu ze geen aardwarmte en al helemaal geen koeling meer geleverd krijgen. Nog veel liever willen veel bewoners een snelle oplossing, zoals hen is toegezegd door de partijen. Maar tot op heden is er geen zicht op een concreet voorstel, laat staan een datum dat de ombouw eindelijk een feit is…

[gview file=”https://deteuge2.nl/files/20120917_persverklaring_vastrecht.pdf”]

3 gedachten over “Persbericht: Bewonersactie tegen vastrecht Vitens

  1. Beste Buren.
    Een goede actie, prima. Wel stel ik andermaal voor dat ons bestuur nu stevig en constructief de onderhandelingen in gaat en bij geen verbinding, geen daadkracht van de tegenpartij(en) kordaat doorpakt. Neem de regie en wacht niet langer af. Zoals je schrijft, bij veel bewoners is het geduld op. Let wel, deze druk en oplossingsgerichtheid zal van onszelf moeten komen. we moeten niet met ons laten sollen! En parallel hieraan, mijn voorstel, spreek met onze juridische ondersteunende organisatie een vast bedrag af, geen tarief per uur(!, maar een premie bij een goede oplossing op korte termijn conform onze doelstelling . Groet, Gerard.

    • Beste Gerard,

      Je doet voorkomen alsof het bestuur dat niet zou doen. Ik zou zeggen ga rechtstreeks in gesprek met het bestuur en lever een actieve bijdrage aan het proces om te komen tot een oplossing.

      Met betrekking tot een bonus voor goede oplossingen op korte termijn, is dat in NL toegestaan? Ik ben geen expert op dat vlak. Licht je voorstel toe. Mag ook per mail.

      Groet,
      Robert

  2. Gerard,

    Volgens mijn ben je de laatste tijd niet naar de infoavonden geweest… Dit punt is tijdens een overleg met je advocaat aan de order geweest!
    En net zoals Robert zegt: meld je aan als vrijwilliger, ik weet jij bent ook druk… Maar wij toch ook?
    Hoeveel vrijetijd steekt het bestuur er in en hoeveel tijd steek jij er in! (tot opheden nog niks!) De vrijwilligers kunnen jou HULP dus goed gebruiken….
    Dus HUP loop even na het bestuur en meld je aan als vrijwilliger die ook actief gaat worden.
    Het kan ook per mail info@deteuge.nl

    gr. Marcel

Reacties zijn gesloten.